Tunnelbanan i Kairo

Kairo har en utmärkt tunnelbana, -den första i sitt slag i Afrika och Mellanöstern. Varje dag, reser uppskattningsvis 2,5 miljoner pendlare med tunnelbanan. Det finns två tunnelbanelinjer i drift. Den […]

Kairo tunnelbana

Kairo har en utmärkt tunnelbana, -den första i sitt slag i Afrika och Mellanöstern. Varje dag, reser uppskattningsvis 2,5 miljoner pendlare med tunnelbanan.

Det finns två tunnelbanelinjer i drift. Den ena linjen går från stadsdelen El-Marg i norr och vidare genom stadskärnan och söderut till Helwan, en arbetarförort drygt 30km söder om Kairo, och den andra löper från Shoubra el-Kheima till Giza. Bygget pågår för närvarande även på en tredje linje från Imbaba till al-Azhar, och regeringen har gett klartecken till utbyggnad av befintlig linje som så småningom är tänkt att nå ut till flygplatsen.

Tunnelbanan fungerar häpnadsväckande effektivt och Detta är utan tvekan den snabbaste och billigaste sättet att ta sig runt i staden, då en biljett endast kostar 75 piasters (1 krona) i upp till 9 stationer, och ett pund (1,30 SEK ) från den ena änden till den andra. Det finns även rabatterade ”klippkort” som innehåller 10 resor eller mer. Den främre vagnen i varje tåg är reserverade för kvinnor.

Biljetterna kan köpas vid någon av kioskerna på stationen, och det är viktigt att du behåller denna hela resan då den skall visas upp när du kliver av tåget.

Tunnelbanan är igång dagligen från omkring 5:30 till 23.30. Intervallen mellan tågen varierar under dagen, men man vbehöver aldrig vänta mer än 15 minuter på ett tåg

De två tunnelbanelinjerna variera något. Den äldre fransk-byggda linjen som går från El-Marg till Helwan har 32 hållplatser, dess stationer i stadenscentrum är underjordiska medan resten av stationerna är byggda ovan mark. De underjordiska plattformarna är varma på vintern och fuktigt kvava under sommarmånaderna dår den enda bris som som finns kommer kommer från passerande varma tåg….

Den nyare Shoubra-Kairo Giza linjen är bättre.

Centrala tunnelbanestationer:

Sadat
Detta är så centralt du kan komma och ligger under Midan Tahrir, bara några minuters gångväg från det egyptiska museet, Nile Hilton, amerikanska universitet och Nile Corniche. Det är här de två tunnelbanelinjerna möts.

Sayeda Zeinab
Denna station längre söderut är ett bra utgångspunkt eftersom den ligger inom gångavstånd från Ibn Tulun moskén, -en av de äldsta islamiska byggnader som bevarats i Kairo. Promenerar du ytterligare en bit bort kommer du till Citadellet, och Al-Refai moskén.

Mars Girgis
Den här stationen ligger alldeles vid det koptiska museet, kyrkorna och klostren i Gamla (koptiska) Kairo (misr al-Qadima. Här finns även den medeltida Ben Ezra synagogan.

El-Maadi
Bra hållplats för att besöka till denna välbärgade förort. Här hittar du t ex den Heliga Jungfruns Kyrka (från 400-talet) på drygt 15 minuters promenad från stationen.

Helwan
Detta är den sista hållplatsen. Tidigare en kunglig kurort, känd för sina svavelbad, som nu har blivit ett industrisamhälle.

Mubarak/Shaheed
Kairos stora järnvägsstation (Ramsees station) som i sig är värt ett besök. Byggnaden är av historiskt intresse eftersom som den var den första tågterminalen i Mellanöstern. Runt hörnet finns även ett föga uppmärksammat men intressant järnvägsmuseeum. Museet som ligger i en två-vånings byggnad uppfördes 1933, och berättar Egyptens transportvägar från antiken till modern tid. Här finns även några kungliga tågvagnar bevarade. Stationen bytte namn efter den egyptiska revolutionen 2011.

Mohamed Naguib Station
Här ligger Abdin Palatset som byggdes under Khediv Ismail mellan 1863 och 1879, Palatset övertogs av regeringen efter militärkuppen 1952 och har nyligen omvandlas till ett nationellt museum.

Opera (Gezira) station
Här ligger som namnet gör gällande Kairos nya Opera Hus. Det finns en opra-biljettdisk i tunnelbanan och en utgång leder direkt in i Opera Husets trädgård som smyckats med statyer av egyptiska kutur-kändisar


Fråga oss om resor till Egypten

Kommentar