Taxi i Kairo

111019012246-egypt-taxi

Visserligen har Kairos taxiflotta genomgått stora förändringar de senaste åren. Nu mer finns det riktigt gott om vita taxibilar som både har A/C och taxameter installerad…

Kairos gator fullkomligt vimlar fortfarande av både vita (de med taxameter)  och gala ruckliga svart-vita taxis (oftast Fiats eller Ladas utan taxameter och /C) så att tillkalla en taxi är aldrig något problem. Ställ dig bara vid sidan av vägen och när du ser en annalkande taxi visar med handen mot vägen.

Taxichauffören kommer då långsamt köra förbi dig. När han gör det, ropa ut ett distrikt eller landmärke i närheten av din destination (t.ex. ”Al-Hussein”) om föraren vill köra dig kommer han att stanna en bit framför dig.

Ensamma män kan sitta i framsätet bredvid föraren. Ensamma egyptiska kvinnor sätter sig alltid i baksätet.

När du väl är inne, berättar du din exakta destination. Endast turister diskutera priset nu , eftersom detta med säkerhet leder till att föraren kommer att spendera hela resan med att köpslå för ett så högt pris som möjligt. Om föraren insisterar på att veta hur mycket du kommer att betala, gsäger du ditt pris. Om han, eller i sällsynta fall hon inte gillar det kan du gå ut och ta en annan taxi.

Detta skall du dock inte behöva råka utför om du tar en vitmålad taxi med taxameter.

Taxametrarna i de gamla taxibilarna är vanligtvis avstängda eller ”trasiga”.

Många ”svartvita” taxiförare tillbringar hela resan med att bedöma passagerarnas utseende, ålder, kön, nationalitet och arabiska färdigheter för att beräkna ett förväntat pris. Det är därför viktigt att ha en uppfattning om vad som är ett rimligt pris (se nedan). För att undvika krångel, betala föraren biljettpriset när du stigit ur taxin och gå sedan gå i motsatt riktning. Se till att du alltid har gott om 1-punds och 50-piasters sedlar så att du slipper be föraren om växel.

Om du följer dessa instruktioner och föraren protester häftigt, har han antingen bestämt sig för att pressa dig till att betala mer, eller så har du verkligen underbetalda honom.

Om du är säker på att han försöker pressa dig, hotar du med att ta ärendet till Turistpolis, något som alla förare är rädd för, och han kommer vanligtvis att ge sig. Kom ihåg att många faktorer påverkar prissättningen som trafik, antal passagerare, bagage, tid på dygnet, avståndet till destinationen.

Observera dock att de flesta taxichaufförer är artiga och trevliga om det du ger verkligan är rimligt. avrunda gärna uppåt en aning!

Det är vanligt för taxibilar att ta upp extra passagerare på väg åt samma håll, så bli inte rädd om du snart finner dig själv dela skjutsen.

Problem med taxichaufförer är mycket ovanligt, men om man skulle inträffa, notera fordonets siffror som står på sidodörrarna, de är skrivna med både arabiska och latinska siffror. Vem som helst kan köra taxi (och många taxiägare låter sina kusiner och vänner agera chaufför ibland), men numret på bildörren kan hjälpa polisen spåra upp föraren.

Var du ropar in en taxi påverkar också priset. De myriader av taxichaufförer som väntar utanför Kairos alla fem-stjärniga hotell har råd att vila. De brukar ta ut det dubbla, ibland tredubbla, det vanliga priset och även egyptier får betala dessa priser här. Promenera istället 100 meter från hotellet och ställ dig vid en livligt trafikerad gata så sjunker priserna snabbt. Andra dyra platser är utanför dyra restauranger, högklassiga köpcentra, teatrar och idrottsklubbar.

Avståndet till flygplatsen är ett specialfall. Även om LE35 LE är det rätta priset från flygplatsen till centrum, så är det bara de som har en exceptionellt bra förmåga att pruta som kan komma ned till det priset. Förare börjar ofta köpslåendet på LE50, beroende på tid på dygnet och antalet turister närvarande. Observera att när du lämnar flygplatsen så är det din taxiförare som skall betala parkeringsavgiften och inte du!

Se upp för de stora Peugeot 504 ”Service” taxibilarna. De tar ut dubbla priset för en resa, men är praktiska om ni är några stycken med mycket bagage.

Slutligen, behandla din förare med lite respekt. Kairos gator är kända för sina smått galna förare (och inte bara taxichaufförer), fantasifulla trafikregler och kroniska trafikstockningar. Tänk dig att köra på dessa gator, åtta timmar om dagen, plus ett andra jobb som många taxi förare har. Med tanke på allt detta, så har de flesta av Kairos taxiförare trots allt ett mycket tålmodigt humör.

Typiska Kairo taxiresor (varierar beroende på tidpunkt och trafik. Observera att Tahrir Square är centralt i centrum och platsen för Nile Hilton och Egyptiska Museet):

* Tahrir Square till Citadellet – 8-10 LE
* Citadellet till Khan el-Khalili – 4 – 5 LE
* Tahrir Square till Al-Hussein (Khan al-Khalili) – 4 – 5 LE
* Tahrir Square till Mohandiseen – 5 – 7 LE
* Tahrir Square för att Ramses Station – 4 – 7 LE
* Tahrir Square till Maadi (Grand Mall) – 12 – 15 LE
* Tahrir Square till Giza Pyramids – 12 – 20 LE
* Tahrir Square till äldre (koptiska) Kairo) – 10 – 12 LE
* Tahrir Square till Zamalek – 4 – 5 LE
* Tahrir Square till Heliopolis – 12 – 15 LE
* Tahrir Square till flygplatsen med väska hantering – 35 LE
* Dokki till Zamalek – 3 – 5 LE
* Dokki till Manyal Palace – 3 – 5 LE

* Ramses Station till Heliopolis (Horreya Mall) – 10 – 12 LE
* Garden City till Giza Zoo – 3 – 5 LE
* Garden City till Zamalek – 4 – 6 LE

Orsaken till skillnaden i priser beror på trafik och bilköer. Om du till exempel gör en taxi-resa under rusningstid och det tar två gånger den normala tiden, ger du taxichauffören mer. Observera att dessa priser är för en passagerare. Beloppet skall ökas med ett blygsamt belopp för ytterligare passagerare. Till exempel, en resa som skulle kosta 5 L.E. för en person borde ökas till 7 LE för två, eller kanske 8 eller 9 L.E. för tre personer.

Tänk också på att Taxichaufförer inte blir rika på sitt arbete, få äger sin egen bil, och de flesta måste betala en daglig avgift till ägaren som är densamma oavsett hur bra en dag föraren hade.

Grundläggande taxi-glosor :

* Jag vill gå till … = Ana Äiz aruuh …
* Vet ni …? = Inte Ärf …?
* Rakt = ALA tuul
* Kör till vänster = khosh shemalak
* Kör till höger = khosh yemeenak
* Stanna här (här är bra) = hena kwayyis
* Varsågod = minfadlak
* Tack = shukran
* Till flygplats = LIL mataar
* OK = Mäshi

Det är verkligen inte att rekommendera att försöka hyra en taxi för en dag, eller ens i flera timmar. Taxi Det finns gott om i Kairo, och det är mycket bättre att helt enkelt ta en taxi till en destination, och sedan hitta en annan taxi när du är redo att lämna. Men om du bestämmer dig för att ta en taxi till mer perifera områden som Sakkara och Dahshur blir det mer en organiserad dagstur, så räkna med att betala mellan 120 och 150 LE efter hård förhandling. Risken med taxi är dock att ni kommer höra ett oändligt tjatande om att besöka ”en kusin med affär” eller andra turistfällor..


Fråga oss om resor till Egypten

Kommentar

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Translate »